onsdag 13 maj 2009

Konsten att säga ja

Det är grundläggande men trots detta är det inte alltid självklart. Jobbar man med service handlar det om att säga ja. Det är få som erbjuder en tjänst man tjänar pengar, får förtroende och återkommande kunder på genom att säga nej. Denna princip är förmodligen ganska enkel inom den privata sektorn där ju mer ja man säger ju mer pengar kommer in men hur går det då i offentlig sektor?

Om man har synen på att den tjänsten man erbjuder kostar pengar är det nog svårare att säga ja. Kan man inte säga ja för att man inte har råd får man inte säga nej utan erbjuda en lösning man har råd med. Jag har svårt att se att man sysslar med service om man inte tänker på detta sätt. Det sämsta man kan göra är att berätta varför man inte tycker man har råd och sedan säga nej, vem bryr sig! När det handlar om service handlar det om mej som servicetager inte dig som givare.

Utmaningen är alltså att alltid säga ja! Sedan lista ut hur man på bästa sätt ska tillgodose behovet utifrån dom resurser man har.
Inga fler nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar