onsdag 17 juni 2009

informations matte..

Ska prova ett experiment, att applicera lite hårda siffror på mjuka frågor som information.
Anta detta:

Din organisation har en webbplats med 1000 sidor (Tror de flesta kommunsidor har fler?!) Ni är 10 personer som jobbar med webben, 2 på heltid och resten har det som en del av sin tjänst. Detta är siffror som alla har, så hur mycket tid tar webbarbetet?

1000/10=100 (100 sidor per person)

Så varje person ansvarar för 100 sidor, hur lång tid tar då en sida att göra?
Detta beror förmodligen på CMS, bilder, texter mm. Mitt exempel ser ut som följande: Text 10 min, 1 bild (10 min), länkar 5 min och 5 min extra för övrigt. Det blir 30 min för 1 sida, detta är inte vetenskapligt men ett exempel.

100 * 30 = 3000 min / 60 = 50 timmar

Att bygga dessa sidor tar helt enkelt 50 timmar = 1 arbetsvecka + 10 timmar.
Så då finns sidorna på plats, några kommer vara statiska (mer eller mindre) andra kräver uppdateringar, nya bilder osv lite oftare. Till detta kommer det webbnyheter, formulär, e-tjänster, kartor, svara på mejl, skapa pdf filer mm. Det går helt enkelt att räkna ut hur mycket tid det tar att driva dessa sidor också.

Så hur många timmar i veckan går åt för din organisation?

Klart folk har mycket att göra med så många sidor så kanske detta är en sak att spara in på. Webbsidor tar tid och tid är pengar. Bara att få ner antalet sidor till hälften skulle förmodligen uteslutande spara tid, tid som kan läggas på annat för det finns alltid annat.

(Lix värde: 26!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar