onsdag 21 september 2011

KPI för ett intranäts sök?

Hur i hela friden ska man veta att ett sök är en bra investering på ett intranät. Det har jag fått lura på nu i ett par månader. Jag har kommit på några smarta saker. Fast jag är inte hela vägen där än. Kanske kan du komma med feedback..

Vi säger så här: Idag görs det i snitt 10 000 unika sökningar i månaden (USM). Av dessa är 40 % nöjda med söket. 20 % upplever dock inte att söket hjälper dem alls. I snitt tar en sökning 1:30 sek.  Vad lär jag mig av detta. Jo att vårat sök är använt men lämnar ganska många av de som söker i sticket.  Man skulle rent av kunna säga att 2000 (USM) x 1:30 (TID) = Ca 43 timmar totalt går helt åt skogen. Medarbetare som helt enkelt inte hittar de som de söker efter. Sjukt ineffektivt.

Så genom att förbättra söket så fler medarbetare hittar det som de söker borde det förenkal jobbet och effektivisera arbetet. Så därför är mina första KPI för söket..

Antal unika sökningar.
Antalet (%) som upplever att de hittar va det söker.

Så när vi gör åtgärder ska de förbättra dessa Kpi. Antal sökningar säger du, är pojken galen. Nej. Tanken är att vart efter vi plockar in fler källor exempelvis telefonkatalog, diarie (jag jobbar på kommun om inte de märks) så bör även sökningarna gå upp.

Har hittat ett par smarta metoder för att jobba mer strategiskt med söket också men det får vi ta i en annan post. Tycker du jag är rätt ute. Har du tänkt på något annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar