måndag 1 november 2010

KPI, hur svårt kan det vara.

KPI eller Key Preformance indicators är centrala i webb analys. Men det är kanske inte alltid så lätt att få syn på dem. Eller? Grunden i att hitta KPI alltså nyckeltal som kan visa om verksamheten går bra/dåligt är att ha en god förståelses för vad som är "viktigt" för verksamheten. Ibland kan man hitta KPI i relation till strategiska mål men det kan även vara exempelvis nöjdkund index.

En skola kan ha flera KPI, allt från elevers betyg som elev undersökningar. Inom skolan finns faktisk ganska goda mätverktyg. Några tips för bra KPI är:

1. Okomplicerad. Det ska kunna gå att förstå ett KPI utan att förstå webbanalys.
2. Relevant. KPI ska vara väl förankrade i verksamhetens mål
3. Tydlig mätväg. Det ska gå enkelt att mäta och mätningen ska vara så nära verksamheten som möjligt.
4. Insikts fullt. Efter att ha läst KPI ska man snabbt kunna ta beslut.

Målet med den kommunikations insats man gör ska syfta till att höja/sänka KPI. Svårare än så är det inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar