måndag 8 november 2010

"Vilka sidor är sämst"

"Ge mig de sidor som inte har några besök så jag vet vilka som är sämst". Tänk om det kunde vara så enkelt. Trycka på en knapp i Google analytics och sedan var det bara rensa och sen färdigt. Google kan mycket men inte allt. Jag fick denna fråga idag och fick anledning att djupdyka i hur man svarar den. Vad är en bra/dålig sida fick bli min utgångs punkt.

Jag vill testa en ide och säg till om du inte håller med. Inom webbanalys finns tre sorters sidor i den kedja man bygger.

1.Landningssidor
2.Fördjupningssidor
3.Målsidor

Dessa sidor har olika syften. Ju bättre de är på att uppfylla de syfte de har ju bättre är de. Så innan jag svarar på vilka sidor som är sämst måste jag förstå den kedja man har byggt. Vart finns deras mål och var kommer besökarna in. Sedan kan jag hitta den svaga länken. Efter det kan man förbättra kedjan. Det har inget med unika besökare att göra.

Så ställ frågan:

Är detta en landningsida, fördjupningsida eller målsida?
Behövs den för att kedjan ska fungera?
På vilket sätt kan sidan förbättras för att stödja kedjan?

Kom ihåg: De sidor som är kontraproduktiva ska bort och ju färre klick kedjan behöver ju bättre..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar