måndag 25 oktober 2010

Social media policy, för kommuner och andra..


Några har nog redan skapat egna policys eller riktlinjer för sociala medier, om du inte har det har jag några tips efter att varit delaktig i arbetet kring flera sådana dokument. Anledning varför man ska ha ett sådant dokument kan vara många. Två anledningar som fastnat hos mig har varit att ge trygghet och stöd. Trygghet i organisationen och tydlighet för vad som gäller samt stöd till de som ska jobba med det.

- Börja med att strunta i facebook, bloggar, twitter och wikis. Kalla det sociala medier.

- Definiera vem eller vilka dokumentet ska gälla.

- Specificera om användandet måste godkännas av någon

- Hitta rutiner för hur ni döper konton och vika mejl som kopplas till konton

- Vad för andra relevanta dokument måste de som använder sociala medier följa. Etiska riktlinjer mm.

- Hänvisa till vem man kan få stöd av i dessa frågor.

- Definiera om och hur ni blir en tydlig avsändare, grafiska anpassningar, infotexter mm och vem som är stöd i dessa frågor.

- Gör tydlig skillnad mellan privat bruk och i yrkesrollen


Detta är kanske inte allt man kan tänka på men en bra start. Kolla även in SKL och Datainspektionens rekommendationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar