tisdag 19 oktober 2010

webbanalys 2.0 part 2


Mål. Vi behöver alla mål. Sätter man ett mål kan man lista ut hur nära man kommit eller inte. Inom webbanalys jobbar man med mätning, det betyder att man kan sätta mål. Målet för en webbsida är svaret på frågan:

Varför existerar denna sida?

Det här är inte alltid helt lätt. Ibland kan det vara så att den bara finns där. Dessutom är varje sida unik och fyller sitt eget syfte. Det som kan hjälpa till är att se webben som vilken annan investering som helst. Man mäter investeringen mot vad man får ut i vinst, ROI. Webbsidor är inte gratis. Det kostar. Framförallt tid, det vet alla redaktörer ;)

I en kommuns fall kan målen vara olika för olika delar av sidan. Det första steget för att börja tillämpa webbanalys 2.0 är att identifiera målet med webbsidans existens. Börja i verksamhetens mål. Webben har inget egenvärde, det är en investering för att få ut någon form av vinst för verksamheten. Det där kan vara ganska läskigt att inse att arbete med webben inte har ett självändamål. Men genom att belysa varför webben finns kan man mycket tydligare stärka kommunikation och webben som något som verkligen gör skillnad. En investering som genererar vinst!

Så hem och fundera, vad ger din sidor för mätbart mervärde för verksamheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar