torsdag 14 oktober 2010

Som en elefant i en porslinsaffär

Inte nog med att en elefant kan ha svårt att röra sig i en porslinsaffär, hur kom han dit och framförallt varför är han där! Vems idé var det att ställa honom där. Vad ska han uträtta? Varför frågar jag dessa frågor?

Varför är kommuner aktiva i sociala medier.

Jag vet att detta är ett uttjatat ämne men strunt i det. Det är inte så svårt att lista ut vad en vanlig privatperson ska ha för nytta av exempelvis Facebook. Sociala nätverk kan leda till många fördelar. Allt från att hitta ett nytt jobb, hålla koll på vem som gör vad eller hitta någon att bli kär i. För privatpersoner är det inte så svårt. För kommunen är det svårare, kommunen kan inte bli kär. Så vad ska den lätt förvirrade elefanten göra i porslinsaffären. Utan ett tydligt mål och syfte grundat i det uppdrag man från början har finns det ingen mening i ren närvaro. För att hjälpa till, ta dig igenom denna presentation om hur man mäter ROI i sociala medier (return on investment)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar