måndag 18 oktober 2010

webbanalys 2.0 part 1

Webbanalys är en metod. En helt fantastisk metod. Den ger möjlighet att mäta nyttan med kommunikation. Utan att mäta nyttan med kommunikation kommer alltid kommunikation ses som något diffust. Det är också en förskjutning från att bara undersöka spridning till att istället mäta nyttan något som man kan tycka borde vara självklart 2010..

Vi gör det enkelt, jag tänkte berätta om en djuraffär. En djuraffär som tänker satsa på en webbshop. Detta tack vare att det lyckats anställa en webbanalytiker som än inte har hittat sin plats i samhället än. Om allt går som det ska tänkte jag med hjälp av detta exempel ta mig igenom de fem vanligaste stegen i denna metod.

De fem stegen är:

1. Definiera mål
2. Skapa kpi
3. Samla in data
4. Analysera data
5. Implementera förändringar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar