onsdag 29 april 2009

kalmar.se är en rosa ko

Det är dom idéer som sprider sig som vinner. Jag tror att dom flesta som jobbat med kommunwebb har stött på kalmar.se och deras speciella startsida. När den ny-lanserades spred det sig fort att denna sida inte var som alla andra. Det är just det som är att vara en rosa ko. Att stå ut i mängden. Det är ett av dom första stegen för att få sin ide att spridas, att stick ut.

Tänk att du åker längs en väg och på sidorna står helt vanliga kor. Förmodligen inte något du kommer berätta om när du kommer hem. Men ser du en stor rosa ko skulle du förmodligen bli intresserad. Det är det jag tycker kalmar.se har lyckats bäst med, man har blivit en sida man pratar om och vill veta mer om.

Det som jag tror är avgörande om man vill bli en rosa ko som folk ska prata om är att inte göra det förutsägbara och säkra.

Mannen med den rosa ko idéen är Seth Godin och jag tycker den passar bra på kalmareffekten..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar