tisdag 21 april 2009

Vi är en judostad

Jag gick förbi en IFK match igår och kunde inte låta bli att tänka på hur vanligt det är att städer gärna vill vara en Fotbolls eller Hockey stad. det känns väldigt förutsägbart. Jag menar inte att förminska fotboll eller hockey men tänk om en stad la 10% av de pengarna som de lägger på fotboll på judo eller kanske i Norrköpings fall klättring?

Jag kanske är partisk jag vet inte men om teorin att rikta sig till mindre grupper kan ge en hög "pay off" effekt borde man inte fundera på att bli en judo stad. När jag bodde i Söderköping hade vi personer som var bland dom bättre i Sverige på vad det nu var för kampsport. Dock fick de en knapp finansiering jämfört med mig som spela fotboll. Söderköping får nog aldrig värst mycket turister för sitt division 4 lag i fotboll men vad skulle hända om man satsade på att bli en "Judostad".

Tänk om man valde att lyfta fram en mindre sport i en stad och satsa på att bli en sådan i stället för att slåss om att bli en fotbollsstad som alla andra..

Titta på Jönköping och Dreamhack, varför skulle alla dessa pojkar och flickor annars åka till Jönköping, för hockeyn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar