måndag 27 april 2009

Sluta skicka pressmedelanden!

Nu tog jag kanske i men tänk såhär. Vad vill du förmedla för bild av din organisation och vilken typ av media utrymme vill du ha? Är du en verksamhet som till största del ska synas som notiser eller vill du ha redaktionell plats? Lägg tid på att vårda din relation med dom som skriver i tidningar, i stället för att bomba dom med mail bjud in dom. Ha evenemang gärna med kunder och berätta samtidigt om vad ni ska göra här näst. Skapa möten mellan dig och dom medier du vill synas i och börja redan där förbereda dom för nästa stora nyhet. Börja jobba kreativt för att skapa uppmärksamhet och tänkt hur man kan göra en pressträff mer levande.

Jag menar inte att man ska sluta med pressmedelanden men jag tror att ibland gör man det enkelt för sig. Detta tror jag är extra viktigt när du vill förändra ett varumärke eller vända en attityd. Tänk hur man kan göra en nyhet som att "Nu sopas gatorna rena", bjud in någon mellan studieklass som får pengar till klasskassan för att sopa sin skola och berätta om hur man vill jobba med barn för en bättre miljö osv. Kanske inte rätt (?) men värt att skriva om Kalle i 6a som vill åka fick åka till Gotland och därför sopar han hela kungsgatan..

Lix värde: 32 lättläst..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar