torsdag 9 april 2009

Vår målgrupp är alla invånare, typ..

Ett utav dom större stegen inom forskarvärden har varit steget från att leta efter det perfekta till att undersöka variationer. Även om det ibland kan kännas som det finns ett rätt sätt göra något på så vet vi att det finns flera olika som leder till olika resultat. Vad har nu detta med målgrupps analys att göra?

Vi kan inte göra en perfekt lösning som passar alla men vi kan göra olika lösningar som passar olika grupper bättre. Detta kan vara lite klurigt att få huvudet runt men kan man dela upp en jätte grupp i mindre grupper och prioritera dessa kan man nå större effekt i sin information. I stället för att säga studenter, ta reda på vilka städer dom flesta sökande kommer ifrån, vilken ålder är det, tjejer/killar? Statistiken har vi ju oftast redan. Detta ämne kan jag inte lämna med bara ett inlägg men jag måste ju börja någonstans. Jag tror nämligen att vi slösar bort massor med information för att vi inte vågar snäva in den mot en grupp.

Att rikta sig till alla är slöseri med tid och pengar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar